hétfő, december 15, 2008

Kis színes: céklakultusz


Egy kis színes a szemnek: mindkét zöldség igazi cékla, a sárga (golden) édeskés, enyhe kesernyés utóízzel, a csíkos pedig ún. „Chioggia cékla”, egy olasz ősi fajta, amely Chioggia városából származik (mint Goldoni csetepatéja). Ez jellegzetes rózsaszínű-fehér évgyűrűket rejt, íze enyhe, édeskés, inkább retekhez hasonlít. Nem gyönyörűek?

Hát, cékla aztán tényleg megterem nálunk is, bárcsak valaki elkezdene ilyeneket termelni, szerintem sokan jelentkeznénk rá! Látok pl. olyan salátát, amely egész vékonyra szeletelt, különböző színű céklákból áll, csak némi olívaolajjal, pár csepp ecettel összeforgatva, rajta esetleg kecseksajthab, talán néhány szem pisztácia.

Csak kísérletképpen hoztam néhány szemet, sajnos nem itthon vadásztam, hanem a londoni Borough Marketen.

Címkék: ,


 

 

10 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

ó, ilyen csíkosat termesztettünk hollandiában, imádtam! azon még szebben látszottak a gyűrűk, tényleg rengeteg lehetőség van benne!

1:21 de.  
Blogger sedith szerint...

Imádom a céklát! Főleg nyersen! Bár nálunk csak az a nagyon sötét vörös színű fajtáját láttam, nem is tudtam, hogy van pl. sárga. Méltatlanul errefelé is mellőzik, de a románság (erdélyi vagyok) többet használja. Körünkben a saláta-savanyúság terjedt el belőle, amihez héjában megfőzik, lereszelik vagy tetszés szerinti darabokra vágják és leöntik "páclével". Némi vízbe sót, cukrot ecetet/citromlevet tesznek, és reszelt tormával, egész köménymaggal ízesítik. Isteni. Nos, én ugyanígy ízesítve készítettem nyersen is és azt még finomabbnak találtam. Csak akkor feltétlenül reszelni kell, hoyg ne kelljen túl nagy darabokat rágni. Jaj, és pici fokhagymagranulátummal, citromlével, olívával is kitűnő. Végül még savanyúságot is tettem el belőle. Szerencsére itt szinte mindig lehet kapni és nagyon olcsó is kilója. Átszámítva nincs 200 ft.
Üdv, Edith (Kalandok a konyhában)

8:01 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

:))) http://www.britishstore.hu/index.php?productID=557

8:48 de.  
Blogger Unknown szerint...

Én spec. a londoni kirándulásodért irigyellek! ;) Tavaly ilyenkor én is a Borough Market-en bóklásztam.
Ezt a chioggiait errefelé is termesztik Nürnberg környékén, biztos van sárga is, de még itt is panaszkodnak az eladók, hogy milyen nehéz meggyőzni a termelőket, hogy törekedjenek a régi és elfeledett fajták újrafelfedezésére is - el sem merem képzelni, hogy Magyarországon milyen nehéz lehet meggyőzni a termelőket.

9:38 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Borough Market, esz a sárga irigység! Tavaly novemberben én is jártam ott, pazar egy hely. A legszebb húsok, amiket valaha láttam...

11:10 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia C&V!
Karácsonyi menüt kaphatunk?
Köszi!
Anga

3:41 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Magyarországon nem is a termelokkel lenne a baj, de a jogszabalyi hatter olyan, hogy a regi fajtakkal valo kereskedelem szinte a feketekereskedelem szintjere van visszaszoritva, azaz ha nem allamilag elismert fajta (azaz valaki nem fizet erte oriasi dijakat), akkor nem arulhato vetomagkent, de meg kifejlett zoldseg formajaban sem. (Jo lenne, ha ez valtozna, mert ilyen szigoru szabalyozast az EU nem ir elo, pl. az osztrakoknal siman lehet ezt is arulni). Ha valakinek van termelo ismerose vagy sajat kertje, a tapioszelei genbankbol fantasztikus regi magyar tajfajtakat lehet szerezni zoldsegekbol (pl. izes paradicsom, stb.), orulnek neki, ha valaki vallalja a folyamatos termesztesuket, foleg ha az eves termesbol valaki kuld nekik vissza magot, erre kis szerzodest is kotnek. Ennek fejeben a magminta teljesen ingyenes. Erdemes kistermelo ismerosoket erre biztatni. Sok tajfajta nagyon jol teljesit ökologikus (bio) termesztesben, es tajegyseghez alkalmazkodott, ott jol novekvo fajtak kivalasztasara is van mod.

3:49 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

klassz a színes cékla...DE ismeritek a lila burgonyát? na az szuper még.. sajna csak svájcban láttam és csak bio piacon. jó lenne tudni, hogy nálunk megterem-e..bár miért ne? végül is svájc sem krumpli nagyhatalom :D :D

7:37 du.  
Blogger Zsófi szerint...

Névtelen, lila krumpli itthon is kapható, mondjuk még Svájcnál is drágábban, a Culinaris-ban.

7:42 du.  
Blogger Chaud Froid szerint...

A biopiacokon vagy őstermelőknél tényleg lehet néha kapni ilyesmit.
De sajnos elégg ritka,én nagyon rég láttam már.
Üdv,
chdfrd

8:29 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal