kedd, február 26, 2013

Chilis pácolt citrom



Az izraeli mini gasztro-összefoglalóban valójában nem is mondtam igazat. Inkább ezt kellett volna írnom: öt kulináris élmény, ami a legnagyobb hatással volt rám:

1   Chilis pácolt citrom
2   Chilis pácolt citrom
3    Chilis pácolt citrom
4   Chilis pácolt citrom
5    Chilis pácolt citrom

Olyannyira, hogy talán pont ennyi változatban csempésztem haza a bőröndömben –ami azért nem kis megszállottságra vall, mert nemcsak zárt dobozban vásároltam, hanem a piacon kimérve is. Márpedig az mindennek nevezhető, csak betonbiztos csomagolásnak nem. Frissentartó fóliával ugyan mindent jó szorosan körbetekertem, mégis volt rá némi esély, hogy a ruháimat intenzív chili, fokhagyma és fűszerillat itatja majd át, mire hazaérek. Megérte. Megúsztam.

A marokkói konyha egyik alappillérét, a sóban pácolt citromot ismertem régebbről is, Segal Viktor első könyvében van rá nagyon jó recept, elkészítési mód. Ezzel a fűszeres, chilis változattal azonban most találkoztam először.  Jeruzsálemben egy nagyon kedves jemeni származású hölgy kóstoltatta meg, és mesélte, hogy mindenbe használják, tonhalas szendvicsbe a legistenibb –állította. Olyan összetett, pikáns, sós, csípős, savanyú egyszerre, kész vagyok tőle. A hagyományos, klasszikus változat elkészítése nagyon egyszerű, Viktor receptje szerint mindössze 4 citrom, fél kiló só, és legalább két hét türelem szükséges hozzá. Az is ugyanilyen fontos, hogy a citrom kezeletlen legyen, mivel a hagyományos változatnál a megpuhult, pácolt héját fogyasztja az ember. Az interneten is található csomó jó recept, például itt, itt, vagy itt.

Az izraeli utazásom során nálam volt a biblia: Ottolenghi-ék Jerusalem könyve, amely számomra kétségtelenül a tavalyi év szakácskönyve. A repülőn hazafelé a legutolsó oldalon megtaláltam nemcsak a klasszikus pácolt citrom receptjét, hanem a chilis, fűszeres verziót is, annak ráadásul a gyorsított változatát. Már el is készült, és zseniális. Gyakorlatiag bármihez lehet használni: halas ételekhez, szendvicsekbe, salátákba, darálva fűszervajba keverve, mártogatósokba, olajbogyókrémbe, vagy akár sült csirkére kenve. (Ennek a változatnak nemcsak a héját, hanem az egészet, mint egy savanyúságot). Épp Eszternek, a befőzőművésznőnek is lelkesedtem erről, el is küldtem neki a receptet a könyvből, ő is elkészítette, de ő a “rendes”, lassú, hagyományos változatot.

Chilis pácolt citrom
Hozzávalók (1 üveg)

1 teáskanál csípős paprikakrém (pl. Tabasco, vagy sriracha, vagy friss chili, kimagozva, finomra aprítva)
3 evőkanál citromlé (1 citrom)
3,5 dkg cukor
½ evőkanál só
1 gerezd fokhagyma, lereszelve
1 teáskanál őrölt pirospaprika
½ teáskanál őrölt római kömény
½ teáskanál kurkuma
3 kezeletlen citrom

Összekeverjük a chiliszószt a citromlével, hozzáadjuk a cukrot, sót, reszelt fokhagymát és a fűszereket. A citromokat hosszávan félbevágjuk, a magokat eltávolítjuk, majd vékony félholdakra szeleteljük. A fűszeres pácba forgatjuk, alaposan, hogy mindenütt befedje. Egy éjszakát lefedve állni hagyjuk. Sterilizált üvegbe töltjük. (a könyv szerint így 2 hétig eláll).


 

 

2 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

tök más! annyira örülök, hogy a te blogod még mindig a régi!!! pirikenagyi

6:16 du.  
Blogger Pikó Dániel szerint...

Megcsináltam, érdekes és csodás. Chili paszta híján bele aprítottam két különböző színű chilit így kellően csábos lett, sőt az őrölt paprika fele is jó kis csabai csípős volt. A fenti formula, kb. egy 4dl-es üvegcse kapacitását meríti ki, és egy pár falat marad a meózásra is. Köszönjük a receptet!

Ui: egy kiváló alternatíva, ha esetleg valaki azt a blogot nem ismerné http://buvosszakacs.blog.hu/2013/02/08/boldog_szuletesnapot_520

1:25 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal